Trafiksikkerhed ved etablering af udrejsecenter Sjælsmark

Projekt udrejsecenter Sjælsmark er ikke gennemtænkt og den afledte øgede trafik på den i forvejen stærkt trafikerede Amtsvej mellem Center Sandholm og Sjælsmark udrejsecenter vil iflg. alle beregninger koste menneskeliv.

Beboerne i Landsbyen fører i øjeblikket en sag mod udlændingestyrelsen fordi udlændingestyrelsen, og også justitsministeren har lovet beboerne at den farlige til og frakørsel gennem "Sydporten" til den meget trafikerede Sjælsmakvej og det kommende udrejsecenter, skulle flyttes inden ibrugtagning af centret, således alt til og frakørsel sker fra "Nordporten" 

Beboerne ser nu at centret er taget i brug, men "Sydporten" er stadig åben. Derfor har beboerne anlagt sag mod udlændingestyrelsen.

I denne forbindelse vil jeg minde dig om at du som Justitsminister i særdeleshed har et ansvar, ikke bare i flygtningehenseende men også overfor dit eget lands borgeres sikkerhed.

Beboerne er nu i "forhandling" med udlændingestyrelsen for at løse "problemet" og idet flere af beboerne i Landsbyen i øjeblikket er bortrejste/indisponible, har advokaten henvendt sig til mig, for på beboernes vegne at give grønt lys til et forhandlingsoplæg.

En flytning af "sydporten" vil formentlig koste udlændingestyrelsen omkring 3 - 4 Mio. hvor meget mener du et menneskeliv er værd i kr.?

Jeg har som nævn boet i Landsbyen i 30 år og er den der kender forholdene længst tilbage. Jeg blev noget overrasket over, For det første at landsbyen skulle "forhandle" om noget så givet, og det der var en klokke klar aftale inden centret blev vedtaget.

For det andet at udlændingestyrelsen, eller at der i det hele, overhovedet ikke var nogen der havde undersøgt koncekvenserne af placering af et udrejsecenter med den anslåede kapacitet uden at flytte "Sydporten", hvilken meget farlige udkørsel, vi der bor i Landsbyen, ved har kostet mange menneskeliv.

Med de tal, den erfaring fra Forsvarets tid, den trafikforøgelse vi kan beregne os til, den kapacitet det planlagte udrejsecenter vil få, og med til og frakørsel i et hul i landskabet uden udsyn til nogen af siderne, ved vi, og kan statistisk sige at hvis ikke sydporten helt nedlægges og flyttes over til Nordporten som militæret tidligere benyttede, vil det statistisk koste samfundet 5 - 10 menneskeliv inden for 10 - 12 år, eller et lille hoved hvert år i al den tid udrejsecentret vil eksistere (forsigtigt skønnet)

Hvor mange menneskeliv vil du have siddende på samvittigheden.?

Skal der ske en ulykke hvor en børnefamilie på 4 - 5 personer mister livet på en gang.?

Jeg mener slet ikke jeg skulle have nogen grund til at tilskrive dig, men det burde være en selvfølge at Udlændingestyrelsen, vejdirektoratet eller politiet af sig selv og i samarbejde, havde undersøgt koncekvenserne og i særdeleshed når beboerne havde påtalt det allerede ved første tanke om et udrejsecenter.

Kan du fortælle mig hvad der er gået galt i denne sag.? - Hvem er det der fortier vigtige oplysninger.?

Må jeg se den trafikanalyse der selvfølgelig er udarbejdet i forbindelse med vedtagelsen af udrejsecenter Sjælsmark.

 Hvorfor er ulykkestatistikken på strækningen Sandholm - Sjælsmark aldrig lagt på bordet.?

Vil du gribe ind og diktere en flytning af Sydporten inden den næste dødsulykke sker på denne strækning.?

Nedenstående finder du de forslag udlændingestyrelsen allerede inden vedtagelse af udrejsecenter Sjælsmark blev vedtaget, burde tage højde for. Til venstre i billedet ser du strækningen Sandholm - Allerød der netop er udvidet til dobbelt brede med oplyst cykkel/gangsti i begge sider fordi Sandholm afleder intens trafik og der allerede her skete for mange ulykker. - Trafikken mellem Sandholm - Sjælsmark vil blive endnu mere intens, det ved vi fra den meget korte periode med kun 80 uledsagede asylansøgere  hvor vi allerede har mindst en dødsulykke. - - det kan vi gange med 10, allerede for den gående trafik hvis kapaciteten nu bliver 700 - 1300 personer. - Om det er 2 eller 10 dødsulykker kan jeg ikke sige, men med den erfaring jeg har som nabo og flere gange daglig trafikant på strækningen gennem 30 år, kan jeg med sikkerhed sige at der vil ske flere dødsulykker, også allerede inden centret er fuldt udbygget.

Vi ved af erfaring fra den korte periode med uledsagede asylansøgere, at den største risikogruppe er beboerne i centrene der cykler, går og har ærende henholdsvis i  Center Sandholm eller Sjælsmark, og at dette oftest sker i grupper hvor langt fra alle har set en cykkel før og mange slet ikke er trafikvant. Vi ved også at trafikken vil gå mod Allerød fordi de nærmeste indkøbsmuligheder er her, og denne gruppe bevæger sig oftest i "klynger" og er særlig udsatte. (netop derfor blev der etableret ny vej fra Sandholm mod Allerød)

Derfor er det vigtigt at den mest udsatte strækning mellem Sandholm og Sjælsmark centrene bliver så kort som muligt, og specielt så kort som muligt langs den meget trafikerede amtsvej - Sjælsmarkvej.

Som vist ved foto nedenfor er den strækning på amtsvejen, der formentlig også skal udvides i lighed med Allerød strækningen, den korteste hvis man sletter Sydporten og leder al trafik fra amtsvejen, op af Kettingevej og benytter den eksisterende vej mod Nordporten. - Man skal ved denne løsning heller ikke tænke på at flytte busstoppestedet, hvilket allerede findes på hjørnet af Kettingevej. - For at nedbringe ulykkesstatistikken yderligere, kunne man på strækningen der følger den grønne linje, tilbyde beboerne i begge lejre en shutlebus ordning nogle gange dagligt. 

Hvis man yderligere etablerede en gang/cikkelsti langs den grønne stiblede linje over militærets øvelsesterræn (det er vel dybest set ikke hensigtsmæssigt med bragende kanoner lige uden for en flygtningelejer hvor beboerne behandles for krigstrauma), kunne man helt undgå at de afledte "bløde trafikanter" fra udrejsecenter Sjælsmark kommer ud på den stærkt befærdede Amtsvej, og det ville være væsentligt billigere i forhold til en ellers nødvendig udvidelse af amtsvejen i lighed med Sandholm - Allerød strækningen.

Udrejsecenter Sjælsmark kaserne

På grund af udrejsecentrets uheldigt placerede til og frakørsel i et hul, ud til en stærkt trafikeret amtsvej, vil det statistisk iflg. simple beregninger, koste ca. 10 - 12 menneskeliv inden for de næste 10 år. (forsigtigt beregnet, i gennemsnit et hoved om året i al den til udrejsecentret vil eksistere)

Erfaringer fra den tid militæret benyttede kasernen indtil 2005, viser at den farlige udkørsel har kostet menneskeliv. - Erfaringen fra den meget korte periode hvor kasernen husede uledsagede asylansøgere (kun godt er år) viser dødsulykker. Aligevel hersker der tvivl om hvorvidt udlændingestyrelsen vil nedlægge den farlige udkørsel ved "sydporten".

Som man kan se på det øverste luftfoto, slår Sjælsmarkvej en bue, uheldigvis lige der hvor sydporten ligger (X).

Udrejsecenter Sjælsmark kaserne
Billedet til højre viser at terrænet er meget kuperet med store niveauforskelle.

1. fra Baseline til punkt 1:  Ca. 6m
2. fra Baseline til punkt 2:  Ca. 17m
3. fra Baseline til punkt 3:  Ca. 12m
4. fra Baseline til punkt 4:  Ca. 11m

Niveau kvoten er alle i vejniveau og i forhold til Baseline=0

Knap så tydeligt er det, men man kan af fotoet til højre se at der fra Sjælsmarkvevej er gravet en høj skråning 3 - 4 m op til kasernegrunden, og bygningernes grundnevau ligger yderligere ca. 8 - 10 m over vej-terræn, punkt (1).

Hvis "sydporten", fra kasernens indvielse i 1956, havde været placeret der hvor nordporten nu ligger, og som forslag på øverste foto viser, ville vi formentlig have sparet 10 - 12 menneskeliv og svimlende summer i materiel og hospitalsophold. (af militære hensyn har man dengang formentlig netop valgt at skjule indkørslen ved at placere Sydporten i et hul i terrænet )

En flytning af "sydporten"  som vist på øverste foto, vil formentlig koste udlændingestyrelsen omkring 3 - 4 Mio,  men er bare et menneskeliv mindre i dødsstatistikken på strækningen ikke det værd?

 

 

Udrejsecenter Sjælsmark kaserne

Da jeg erhvervede mit kørekort var "standselængden" 4 x hastigheden, det mener jeg stadig den er i dag.

Hvis man kommer fra Øst/Hørsholm, kan man første gang måske lige ane udkørslen fra kasernen når man er ved begyndelsen af den grønne stiplede linja. - hvis ikke der er trafik på vejen overhovedet. - 10m forinden punkt 3 står et skilt med 60km/t, - hvis man antager at alle har nedsat hastigheden til 60km/t. ud for punkt 3, er standselængden således 240m -? ? - men der er kun 160m til en ulykke?, og er du nået hen til den grønne stiblede linje hvor du kan begynde at se udkørslen, har du kun 110m, altså under halvdelen af standselængden.

Udrejsecenter Sjælsmark kaserne

Du kan her ud for punkt 3 ikke se udkørslen fra kasernen, men det du kan ane til højre er busstoppestedet, og når bussen holder her, kan der køre 10 lastbiler ud fra kaserneområdet, og du kan bare ikke se dem. - hvis der holder en bus og der samtidig kører en bil ud fra Landsbyvejen til venstre, er ulykken i kassen. - du skal 30m længere frem til buen i vejen, før du kan se udkørslen.

Udrejsecenter Sjælsmark kaserne

Dette foto er set ud for sydporten mod venstre/hørsholm. punkt 1. -  De to biler kører nu ud for punkt 3 (billede herover.)

Hvis man forestiller sig som fører i en personbil der kommer fra Kaserneområdets sydport til venstre, skal du 1.5m længere ned i sædet og 3 - 4 m til venstre. Her kan du ikke længere se de to biler. og forestil dig så en bus på stoppestedet,? - så kan du ikke se noget som helst.

Læg mærke til at  udkørslen ligger i et hul hvor terrænet hæver sig 3 - 4m til begge sider og spærrer for al udsyn.

Når du betragter disse fotos, ser afstanden ud til at være længere. men der er kun ca. 160m op til de to biler.

Bemærk også at Google Streetwiev er optaget hvor cameraet sidder på toppen af en varevogn, hvor en trafikant i en personvogn typisk vil sidde 2m længere nede.

Udrejsecenter Sjælsmark kaserne

Her kommer du fra Vest/Allerød, indkørsel til tingstedet (som også skal nedlægges) har du til venstre lige før punkt 4 - der er kun ca. 60m til udkørslen fra "Sydporten" som du overhovedet ikke kan se endnu - længere fremme ud for pynkt 4. hvor du heller ikke kan se udkørslen fra kasernen, er der kun 45m til ulykken.

Når udrejsecenter Sjælsmark er fuldt beboet ca. 700 personer, ved vi at alle i gennemsnit vil bevæge sig udenfor området mindst en gang dagligt, (i sommerhalvåret mange gange dagligt) enten med ærende til Center Sandholm, - for at handle i Allerød, - eller bare frisk luft og en slentretur.  Samtidig vil ca. 200 personer fra Center Sandholm besøge Sjælsmark, eller bare slentre en tur ad samme rute som alle de andre, der var måske nogen de kendte?.  - - - Vi har politi - medarbejderer fra Sandholm og medarbejdere fra Sjælsmark 2 - 300 der mindst en gang dagligt benytter strækningen i tjenesten eller til og fra arbejde.

Vi ved erfaringsmæssigt fra tiden med uledsaget asylansøgere, at der altid fysisk vil være mindst 100 - 150 personer (i sommerhalvåret langt flere) på strækningen Sjælsmark - Sandholm, og at mange af disse vil bevæge sig i "klynger", gående eller cyklende. - - Du skal forestille dig mindst 10 - 15 personer på strækningen du ser på fotoet ovenfor, - - læg mærke til hvor lidt plads der er til siderne (der skal deles mellem cyklister og gående) - - Dette scenarie kan man beregne sig til, men vi ved det også erfaringsmæssigt fra den korte tid med uledsagede asylansøgere. 

500m længere tilbage mod CenterSandholm skete der en dødsulykke da Sjælsmark kaserne i en kort periode husede kun 70 uledsagede asylansøgere. - Nu forøges de statistiske sandsynligheder for trafikdrab mindst ti gange.? = mindst 1 dødsulykke årligt.

Udrejsecenter Sjælsmark kaserne

Her kommer du igen fra Vest/allerød ca. 15m længere fremme i forhold foto ovenover, du ser svagt en rød bil komme fra kasernens Sydport, men du har nu kun ca. 30m inden ulykken sker, eller hvis den røde bil ikke har set dig. stanselængden er stadig 240m, hvilket er ude af syne på den anden side af svinget på toppen af bakken.?

Når du ser fotoet her, ligner det ½ km til enden af bakken ude i horisonten, men der er kun 200m. lidt misvisende, jeg beklager, men sådan optager Google Streetwiev, prøv selv turen. - bemærk også at i forhold til Google´s cameraposition på taget af en varevogn, skal du 2m længere ned i sædet, hvor du ikke kan se den røde bil.

Bremselængden ved 60km/t er 41m. men der er kun 30m. til den røde bil, og idet der er ca. 15o ned ad bakken til udkørslen i hullet, forøges bremselængden væsentligt og en kollision er u-undgåelig hvis bilen er grøn som græsset og du ikke har set ham. - - Jeg tør slet ikke tænke på de mange der overser skiltene med fartbegrænsning.

Den samme hældning, ca. 15o ned ad bakken er også gældende fra den anden side

Politiet er meget flinke til at opstille "fotovogne" på strækningen, der altid er parkeret til venstre i den grønne cirkel lige før 60km/t skiltet, og dækker totalt for alt udkørsel fra sydporten. - Politiet placerer altid fotofælden her, netop sådan at trafikanterne ikke ser fotofælden før det blinker i øjnene, - - Sydporten er 20m før og er endnu mere skjult.

Sjælsmarkvej er en gennemkørende Amtsvej (motortrafikvej) der forbinder Allerød - Hørsholm, men morgen og aften vælger mange denne rute for at skyde genvej over Ballerup og ned mod Køge - Fehmern, og omvendt mod Helsingør-Helsingborg. - den jævne marchhastighed på strækningen er omkring  80 - 90km/t.

Jeg er dybt forundret over at dette indlysende og kendte problem ikke har været drøftet i forbindelse med etablering af udrejsecenter Sjælsmark.

Som borger, beboer gennem 30 år og daglig bruger af den omhandlende strækning, har jeg ikke bare erfaringen med flere dødsulykker, men også en forpligtelse til at gøre mit til at ændre forholdet.

Som justitsminister i Danmark er du af folket tildelt den udøvende magt på området Mette Frederiksen.

Ved handling er du den der kan redde/spare mange menneskeliv, og kan du bare nedjustere ulykkestatistikken på strækningen med 2 - 3 menneskeliv, er det vel værd at overveje.

Venlig hilsen
T. Parnell
Landsbyen 9
2970 Hørsholm
                                                            
Mobil: 40686843