Helsingør kan spare mange Mio. ved en kombineret udviklings indsats.
Efter stormen Bodil er der stort behov for kystsikring, men sandsugning fra havbunden efterlader store golde områder på havbunden. Overskudsmaterialer, sand, Ler og kridt fra udgravninger kan dumpes som kystsikring og fyld til krydstogtkaj.
Hvis Helsingør skal undgå at ende som Nakskov, SKAL byen udvikles.
Kommunens økonomi er kritisk og Helsingør risikerer at blive sat under statsadministration hvis ikke der skaffes flere indtægter, dvs, et større skattegrundlag som skabes ved flere tilflyttere/skatteydere flere virksomheder, bedre handelskultur i indre by, flere turister, større omsætning.
Mine prognoser siger at, med den nuværende økonomiske kurs vil Helsingør kun klare "frisag" til 2016. - Vi kan så bruge det traditionelle våben, nemlig at svinge
sparekniven og skære ned på velfærden, - så kan Helsingør måske klare frisag til engang efter 2019. (så har Kommunen sparet sig ihjel)
Vi kan også vælge den model Herning, Horsens og de mest progressive Jyske kommuner har valgt, nemlig at investere i tiltag der tiltrækker nye borgere/skatteydere, virksomheder og turister, og dermed øger indtægterne væsentligt.
I Nordsjælland har vi tre af Europa´s flotteste renæssanceslotte, vi har fået en kæmpe "gave" af Slots og Ejendomsstyrelsen, renovering af Kronborg og kulturhavnen, nyt søfartsmuseum værdi ca. 1.7 Mia. -
Helsingør har en del af det der skal til for at være en attraktiv
Turistdestination. - Hvad mangler Helsingør så for at stå mål med Horsens, Herning.?
En multiarena med plads til 10.000 gæster kunne etableres på den gamle Siemens grund
Detailhandlen og handelskulturen i indre by skal have et gevaldigt løft, og som detailhandlen selv giver udtryk for, mangler Helsingør bynære P-pladser idet den moderne kunde kun vil gå max. 40m. (I Hørsholm og Hillerød kan kunden handle indenfor 10 - 20m. fra bilen)
Der skal mere "KULTUR" over detailhandlen i indre by, som skaffes ved at etablere TORVEHALLER i det gamle Toldkammer og Grand Bazar Elsinore i baggården til industriens hus eller en anden egnet baggård.
Den helt døde havn skal levendegøres. - Vi hører fra de turbåde der i dag ligger i havnen, at havnen skal beskyttes bedre for Vejr og vind,? - det må iværksættes for at tiltrække og udleje bådpladser.
Det nye Kulturområde, havnen og indre by skal kobles sammen til en oplevelse ved at følge "Hamlet´s Trail" - - en museumsrute der fører turister rundt i hele byen hvor man på ruten kan læse om, se udgravninger, gavlmalerier og udstillinger der fortæller Helsingør´s / Hamlets historie.
Krydstogt industrien er i rivende udvikling, skibene bliver større og større og mange af de traditionelle krydstogt destinationer kan ikke modtage de stadig større skibe på grund af vanddybden, dette og den stigende terrortrussel bevirker at rederierne søger nye destinationer i det roligere Europa og Alaska. - - I dette scenarie har Helsingør alletiders mulighed for at blive Skandinaviens foretrukne Krydstogt destination. - - Helsingør skal etablere en krydstogtkaj længde minimum 400m dybde minimum 18m. og med alle em og debargment
faceliteter, slooup, bunkers supply osv.
Kommuneskatten og Grundskylden skal ned og dækningsbidraget skal væk
Helsingør er en af de dyreste bosætningskommuner for husejerne og her er grundskylden efterhånden en meget væsentlig post.
Veluddannede børnefamilier med et solidt skattepotentiale vælger bopælskommune efter en række kriterier, mange af dem har vi i orden, - skoler og institutioner, - grønne områder frisk luft hav og vand, vi mangler BOLIGEN til børnefamilien,(den har vi på plads, se
nederst) men udgifter til boligen med en
grundskyldspromille på 30,82, (den højeste i landet) er et væsentligt parameter i valg af bolig og bosætningskommune og her skal
vi arbejde på nedsættelse af grundskylden.
Vi har ikke råd til det hele, og skal vi prioritere, vil jeg mene at
nedsættelse af Kommuneskatten fra 25,4% til ca. 23,5 %, vil være
den billigste, og mest effektfulde, og Kommuneskatten dækker alle
borgere. Hvis vi sænker Kommuneskatten, og skal vi samtidig af med det konkurrenceforvridende dækningsbidrag for at skabe flere arbejdspladser, vil det så vidt jeg kan se, koste kommunen ca, 70 - 80 Mio, - - til gengæld vil vi få ca. 17 Mio. mere i udligning, = netto ca.60 Mio.
Man kunne måske forestille sig at Kommunen lavede en slags "hensigtserklæring" - (Ny kommuneplan), der på tro og love stillede nye tilflyttere, og såvel virksomheder, arbejdspladser og veluddannede børnefamilier i udsigt at "hele pakken" - -
Kommuneskatten ned med 3/4 promille årligt, - dækningsbidraget ned med 1/4 del pr. år - Boligstandarden hæves med 300 nye familieboliger årligt. - - Udviklingen igangsættes med en investering ca. 100 Mio. årligt (35 mio. i 2014). -
Sænkning af Kommuneskat og dækningsbidrag er gennemført indenfor en tidshorisont på fire - fem år, - det vil koste kommunen ca. 15 Mio. årligt i fire år
Hvad koster det
Mit gæt over finansieringsbehov over en tidshorisont 1 - 7 år
Projekt |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
Samlet ca. Mio. |
Multiarene til 10.000 gæster på Siemens grund |
5 |
15 |
60 |
85 |
85 |
|
|
250 |
Parkeringskælder bag det gamle Rådhus i Stengade |
1 |
49 |
50 |
|
|
|
|
100 |
TORVEHALLER i det gamle Toldkammer |
1 |
14 |
|
|
|
|
|
15 |
Grand Bazar Elsinore i baggården til industriens hus |
2 |
15 |
|
|
|
|
|
17 |
Ændring af Havnen så den bliver attraktiv for både. |
10 |
10 |
15 |
|
|
|
|
35 |
"Hamlet´s Trail" - - en museumsrute |
10 |
|
|
|
|
|
|
10 |
Krydstogt kaj til større skibe min. 400 - 450 m. |
2 |
7 |
20 |
20 |
30 |
30 |
11 |
120 |
Ned med Kommuneskatten til 23,5 % og væk med Dækningsbidraget |
|
15 |
15 |
15 |
15 |
|
|
60 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Finansieringsbehov |
31 |
125 |
160 |
120 |
130 |
30 |
11 |
607 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Drifts indtægter- udgifter = afkast ved primær drift.
Projekt |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021+ |
Multiarene |
0 |
0 |
0 |
0 |
10 |
10 |
15 |
16 |
Parkeringskælder |
0 |
0 |
0 |
5 |
7 |
7 |
8 |
8 |
TORVEHALLER |
0 |
2 |
3 |
3 |
3 |
4 |
4 |
4 |
Grand Bazar Elsinore |
0 |
1 |
3 |
3 |
3 |
4 |
4 |
4 |
Ændring af Havnen |
0 |
0 |
10 |
10 |
10 |
12 |
15 |
18 |
"Hamlet´s Trail" |
0 |
2 |
3 |
4 |
4 |
5 |
5 |
6 |
Krydstogt kaj |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
10 |
20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Samlet i perioden |
0 |
5 |
19 |
25 |
37 |
42 |
61 |
76 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Direkte Afledte arbejdspladser ved de samlede projekter
Projekt |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
Drift personale |
Multiarene |
3 |
5 |
15 |
40 |
40 |
30 |
20 |
20 |
Parkeringskælder |
1 |
20 |
30 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
TORVEHALLER |
0 |
20 |
30 |
35 |
35 |
35 |
38 |
40 |
Grand Bazar Elsinore |
0 |
20 |
30 |
35 |
35 |
35 |
38 |
40 |
Ændring af Havnen |
1 |
15 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
8 |
"Hamlet´s Trail" |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Krydstogt kaj |
1 |
3 |
25 |
25 |
25 |
20 |
15 |
15 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Samlet i perioden |
7 |
84 |
137 |
146 |
146 |
125 |
123 |
118 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De samlede projekter vil efter fuld implementering i 2020 skabe en
selvforstærkende opadgående spiral med ca. følgende resultat i 2017 -
2021:
Resultat |
Arbejdspladser |
Skat til Komm. årligt |
Ca. 3000 nye veluddannede skatteborgere |
|
410 Mio. |
50 - 80 nye detailforretninger i indre by |
250 - 300 |
12 -15 Mio. |
Turister og meromsætning i turistbranchen |
20 - 35 |
15 - 20 Mio. |
Meromsætning i den eksisterende detailhandel |
40 - 60 |
20 - 30 Mio. |
2 - 3 nye Hoteller eller anden turistvirksomhed. |
70 - 110 |
20 - 25 Mio |
0 dækningsbidrag genererer arbejdspladser |
?? |
? ? |
|
380 - 505 |
470 - 500 Mio |
Alle nævnte projekter påviker Kommunens økonomi positivt alene ved den
primære drift efter implementering. (parkeringsanlæg dog i forhold til en
fornuftig takstfastsættelse)
Det samlede udviklingsprojekt finansieres over en seks årig periode med
det største finansieringsbehov i årene 2015 - 2016 henholdsvis 170 og 160
Mio. - faldende til en samlet totalfinanciering i 2020 Ca. 607 Mio. - det årlige
finansieringsbehov skal ses i forhold til de enkelte projekter´s trinvis
begyndende afkast, hvor det årlige afkast i 2020-21 anslåes til ca. 76 Mio. - eller den samlede investering er tjent hjem på ca.
8 år, alene ved
den primære drift.
Der skabes ca. 100 - 140 nye arbejdspladser direkte fra projektets igangsættelse
allerede i 2015
Efter fuld implementering afledes yderligere ca. 500 arbejdspladser,
inden 2020-21 samt ca. 3000 nye skatteborgere. (3000 nye skatteborgere er
betinget af at Kommunen udlægger er større areal til kvalitetsboliger som
jeg tidligere har beskrevet, dette er udgiftsnevtralt)
De samlede projekter medvirker til at tiltrække ca. 3000 nye
skatteborgere inden 2020-21 samt turister, og skaber en meromsætning, nye
virksomheder og tiltag i turistbranchen.
Helsingør indre by vil live op igen med nye "Brands" og
eksklusive forretninger, og Kommunen´s samlede skatteudskrivningsgrundlag
vil stige med ca. 500 Mio. eller ½ Mia.
Det anslåede samlede afledte overskud vil årligt fra 2020 være på ca. 600 -
700 Mio. på den anslåede samlede investering ca 607 Mio over seks år. -
man skal dog være opmærksom på at nedsættelse af Kommuneskatten og fjernelse
af dækningsbidraget bevirker en permanent indtægtsforringelse ca. kr. 60 Mio.
årligt efter fuld afvikling. Nettoresultatet vil jeg derfor anslå til
en direkte indtægtsforøgelse ca. 600 Mio. årligt. som eskalerer i
forhold til den positive udvikling der herved igangsættes.
Der er ikke medregnet at bortfald af dækningsbidraget utvivlsomt vil generere et
antal ? nye arbejdspladser og virksomheder med beskatning i Helsingør
Kommune
Hvor finder vi pengene.
I 2014 finder vi de første ca. 30 - 40 Mio. ved almindelig
driftsrationalitiering
i 2015 finder vi yderligere ca. 80 Mio. ved driftsrationalitiering og ca. 80
Mio. ved udlicitering af bla. rengøring, største delen af Vej og Park, og en række
selskaber som i dag figurerer under Forsyning Helsingør. (vi ved der er
potientiale til ca. 3-400 Mio. årligt, der er rigeligt råd til hele det
samlede projekt)
Det var financieringen idet rationalitieringsgevinsten 160 Mio. fra 2015,
optræder igen i 2016 hvor der skal bruges ca. 160 Mio, og igen i 2017 skal
der kun bruges ca. 120 Mio. - - - Vi har faktisk råd til mere og der er igen god
"luft" i Helsingør´s Økonomi.
Udover ovennævnte Projekter, skal Kommuneplanen2013 og lokalplaner for
indre by ændres, således der tillades sammenlægning af forretningslokaler
med letere mulighed for arealudvidelse i baggården, samt tilladelse til
centerbyggeri på (den gamle hospitalsgrund) arealet Fiolgade 13 - 17, således
der gives mulighed for udvidelse af det alt for lille Bycenter ind mod
bymidten.
Sådan ser projektet ud for udvikling af Helsingør.
Passagen der binder byen sammen:

Lige fra de spæde tanker omkring renovering af Kronborg, - kulturhuset
- det nye Søfartsmuseum - statshavnen og Helsingør som Nord-Europa´s
mest attraktive krydstogtsdestination, har der i hele projectet manglet
det aller væsentligste, " the missing link", nemlig det der
binder hele mollevitten naturligt sammen, - - Og hvordan gøres det ? ?.
Jo, - -
man finder den best egnede rute gennem midtbyen og ned til havneområdet
/ Kulturværftet. - Hamlets trail - og her kan man lave museumsudstillinger på en sådan rute. - - vi ved fra udgravninger i
forbindelse med kulturværftet,
at man blot skal et par spadestik under
gadenevau overalt i Helsingør, og fortidsminder vælter frem, (Helsingør
er en af de vigtigste og ældste byer i Danmark, og under Helsingør gemmer
sig hele Danmarks historie) - - man kunne lave adskillige
udgravninger og overdække disse med glasmontrer, og lys i om
natten, på en udvalgt korridor
til havnen og kulturværftet. - - der har været meget kritik af at
Helsingør turistforening overhovedet ikke er synlig i Helsingør, og
valgte man en korridor der går omkring Mariækirken, har vi Helsingør
Bymuseum, med en ubenyttet baggård, hvor vi kunne placere et synligt
Turistkontor der har åbent når turisterne er i byen. - -
Passagen omkring Mariækirken gøres mere spændende med udsmykninger
og skulpturer der fortæller en historie omkring kirken og Helsingør. - -
hele passagen/ruten gøres spændende og speciel med ny belægning, - bænke
og blomsteropsætninger, og den nederste del af Sct, Olaigade skal gøres
mere spændende og attraktiv for restauranter - Cafeer og forretninger med
attraktive "Brands" - - - det gamle Wiibroe bør benyttes til
kulturelle formål eller som Iværksætter fabrik, og aktiviteterne fra Grønnehave
og kronborggallerierne flyttes herind, hvilket vil skabe mere aktivitet i
den ende af bymidten, og samtidig får de nye iværksættere bedre
mulighed for at deltage i byens handelsliv.
På hele ruten skal der på alle spændende bygninger, skiltes med en
lille historie
Sct. Mariæ Kirken besidder det største frie grønne areal, og i
forbindelse med udvikling af byen og Kulturhusprojecktet, - det absolut
mest værdifulde ubebyggede areal i Helsingør overhovedet. - - man kunne
måske forvente lidt samfundssind fra klosteret, hvor baghaven kunne
omdannes til en kulturpark der danner en naturlig korridor til den øvrige
by.
For at gøre den yderste del af Sct. Olaigade mere spændende og
attraktiv, kunne man eksv. benytte Ålborg´s Jomfru Anegade model, og
Helsingør kunne på samme måde strukturere handlen således der i
fremtiden kun gives tilladelse til nye restauranter, cafeer osv. i Sct.
Olaigade
Er
der ikke fortidsminder i nærheden kan man enten nagle en glasmonter på
husmuren eller stille montren på gaden, hvori der er en historie at læse
om bygningen, evt. en model af den oprindelige bygning i gadebilledet,
tidligere ejere, beboere osv.
|
 Her faldt en eller anden helt om af et hjerteslag, vi graver ham fri og lægger en glasplade over, - lys i montren - en museumsudstilling på vejen - - - Vi skal ikke glemme historien om H. C. Andersen, som boede, og havde en del af sin skolegang i Helsingør.
|
Grand
Bazar Elsinore
Helsingør
Amatørcene og i Baggården etableres Elsinore Grand Bazar med markedsboder og ”Kræmmer” forretninger – genbrugsting
– krydderier og spændende ”udenbys” madvarer m.v. - - et permanent
”Kræmmer marked. (Alle elsker at gå på opdagelse efter ting, og dette
kunne være et trækplaster for Helsingør) - - - Har du nogensinde været
i, eller hørt om Istanbul uden du har hørt om ”den store Bazar” - -
-Rom - London - Paris har det, - - Århus har gjort det med stor succes, -
- Helsingør har befolkningens mangfoldighed, - - hvorfor ikke i Helsingør???
- - - ( det kunne måske medvirke til at løse nogle af Helsingørs
integrationsproblemer) Se
Video
- - Håndværk- og Industrifond 2000 og Kommunen ejer de fleste af bygningerne og etablering af Bazar her, kan
gøres for rimelige midler og indeholder sociale aspekter i forhold til
Kommunens integrationspolitik, vil indudtriforeningen ikke være med, kan
det etableres uden, eller man kunne etablere Grand Bazar Elsinore ovenover
den foreslåede P-kælder bag det gamle rådhus, her ejer kommunen stadig
de gamle retsbygninger som kan udnyttes i den forbindelse.
|
Torvehaller i det gamle Toldkammer: Efter vi har fået et flot nyt
kulturværft, er Toldkammeret et overflødighedshorn og der kan spares en
del ved at overføre alle aktiviteter til det nye Kulturværft. Etablering
af Torvehaller her vil være nogenlunde udgiftsnevtral, forsyningsvejene
med friske råvarer er rimelige. . Torvehaller som vi ser dem i København.
Kommunen ejer bygningerne og indretning til torvehaller vil på sigt tjene sig
hjem ved stadeleje, - - En billig måde at puste liv i Helsingør, som på sigt
vil være overskudsgivende for Kommunen, og vil skabe ca. 20 - 30 arbejdspladser
|
Kulturhavn Kronborg skal være en levende havn Helsingørs
nye havn - Kulturhavn Kronborg skal være en levende havn. Det er den
langtfra i dag, der skal tages initiativ til flere årligt
tilbagevendende begivenheder - det kunne være et skibstræf, der
gennemføres i samarbejde med Helsingborg. "HH-Havnedage“
For
nogle år tilbage havde vi Baltic Sails, men det samarbejde blev
opgivet af flere grunde - blandt andet fordi havnen i Helsingør i
snart mange år har været en stor byggeplads, det bør genoplives.
"HH-Havnedage“ er et helt nyt skibstræf - og meget gerne i
samarbejde med Helsingborg. Det åbner blandt andet mulighed for at
hente nogle penge i HH-samarbejdet.
På den danske side foreslår jeg, at erhvervsorganisationen Vækst
& Viden bliver en vigtig partner. V & V er som bekendt
paraplyorganisation for såvel turisme som erhverv og detailhandel, og det er vigtigt at
alle disse elementer kommer til at spille sammen i det nye projekt, så
også byen bliver aktivt inddraget.
Jeg
forestiller mig også, at vi kan hente nogle penge til projektet via
Økonomiudvalgets eventpulje. Sagen bør tages op i det nye TURIST & HANDELSRÅD´s
bestyrelse (se Tovholder
længere nede) samt på det førstkommende møde i HH-samarbejdet.
Man kan forestille sig et skibstræf bestående af gamle sejlskibe i
lighed med det, der var tanken med Baltic Sails, men også andre typer
af skibe er velkomne. Hovedideen er primært at skabe liv i og omkring
havnen, og derfor må der også meget gerne blive tale om et
arrangement, der varer en uges tid og som indeholder mange forskellige
aktiviteter. |
I
Frederikshavn har man et event af tre dages varighed,
"Tordenskioldsdagene" hvor man fingerer et søslag med
veteranskibe, frigatter, kanoner krudt og kugler, går man en tur på
havnen, lugter der af krudtslam og mølkugler fra alle de flotte gamle
uniformer.
opera i havnen
, kunne være et kulturelt indslag i et havne event. Henrik Møller kan bare ringe, Operasangerinden Emilia Falcaru har kontaktet mig flere gange med dette event.
- - Helsingør har stor suces med "Kulturnatten", og
promoverer byen som en kulturby. - - - En skøn sommerdag med
Kulturelle aktiviteter rundt i byen og opera fra Ravalinen kunne
arangeres. Se video opera i havnen
|
Parkeringsfaciliteter er i dag et konkurrenceparameter i kampen om kunderne.
Oplandskunder vælger Helsingør fra til fordel for Hørsholm og Hillerød hvor kunden kan parkere og handle i en radius af 15 -20 m. - - Et underjordisk parkeringsanlæg med Ca. 200
pladser under den gamle politigård bag Rådhuset vil koste ca. 90 - 100
Mio. Se
en beregning på et OPP projekt for Frederiksberg Kommune.
Med et nyt underjordisk parkeringshus i den ende af byen, vil den "døde"
ende af Stengade live op igen, og vi får samtidig skabt bedre adgang til
og en handels korridor gennem Stengade og helt ned til Kongekajen. Se
anbefalinger i detailhandelsanalysen 2013
I Sct. Olaigade´s "døde" ende Vil vi også kunne skabe en
interessant handelsgade, og vi får nemmere ved at skabe en naturlig samhørighed
mellem Helsingør`s handelscentrum, gennem Sct. Olaigade og helt ned til
det nye Kulturværft via Hamlet´s Trail gennem en kulturpark bag Karmeliterklostret. - - Ved placering af en P-kælder her, løser vi
samtidig behovet for p-pladser omkring/nær Grand Bazar Elsinore og de nye
Torvehaller og Byen bliver en helhed med jævn handel i begge ender.
Skøjtebane,? - Vi ved der er større behov for P-Pladser i
sommerhalvåret, - vi ved også vi skal satse mere på helårsturisme. -
En skøjtebane kræver et helt plant underlag, det får vi ved en
underjordisk P-kælder, og for at styrke helårsturismen kunne man
etablere skøjtebane i vinterhalvåret og P-pladser ovenpå i sommerhalvåret,
med mindre vi laver Grand Bazar Elsinore ovenover. - - Læs mere om skøjtebane
på von Scholtens ravelin længere nede.

Detailhandlen i indre by skal styrkes
Et Bydelscenter med placering på Svingelport grunden, supplerer detailhandlen i City og tiltrækker flere handlende til Helsingør, fordi afstanden til specialforretningerne i centrum kun er nogle hundrede meter, og tilkørselsforholdene til et Bydelscenter her er relativt bedre i forhold til at skulle parkere i centrum for at nå specialforretningerne i Stengade. - - -
Der skal etableres en direkte forbindelse til City via en gangtunnel under
Jernbanevej.
 |
Svingelport Bydelscenter Helsingør |
Kommunen skal sanering og klargøre området ved Svingelport til et Bydelscenter.
Stedet er velegnet men jeg ser at Kommunen kun har rådighed over et meget lille område, og hvis et projekt på grunden skal "sælges", skal de statsejede og de privatejede matrikler frigøres således hele området ved en lokalplan kan "sælges" som et projekt der for en investor, er lige til at gå til.
Det unikke er at ved placeringen af et bydelscenter på Svingelport grunden kan vi aflaste trafikken i indre by, netop fordi tilkørselsforholdene til Svingelport er gode med tilkørsel fra to sider nemlig Jernbanevej for den nordfra-kommende trafik (Svenske grænsehandel) og Skydebane Alle, som skyder ind direkte fra Kongevejen, og vi stopper derved trafikken inden det store kryds ved Trækbanen, og City aflastes/frigøres for en del trafik og parkeringspladser. Mange kørende til Helsingør vil vælge at parkere i det nye bydelscenters P-hus (som vi i dag ser i Bycentrets P-hus) og P-pladser i indre by frigøres. (som også skete da bycentret åbnede)
Der vil være opposition mod et bydelscenter og den øvrige detailhandel vil mene at et nyt center vil tage handel fra de omkringliggende forretninger og endog Prøvestenscentret, nøjagtigt som alle var bange da Bycentret blev bygget,- - men DET ER NU ENGANG EN SKRØNE, og det forholder sig i virkeligheden lige modsat. (vi så det med bycentret)
Jeg var selv med i 1973 hvor alle på Lyngby Hovedgade rystede i bukserne, jeg købte min første forretning på det tidspunkt, og overvejede Lyngby Hovedgade som var en af de bedste handelsgader i hele Hovedstadsområdet, men på grund af frygt for Storcentret, kunne du den gang købe en forretning for en slik i Hovedgaden, og 50% af forretningerne skiftede ejere, mange lukkede bare og løb. - - jeg turde heller ikke og valgte Søborg.
Et år efter Lyngby Storcenter´s åbning var omsætningen i Lyngby Hovedgade pludselig mere end fordoblet og alle var glade, - Lyngby Storcenter udvider stadig og omsætningen i Hovedgaden stiger stadig i takt hver gang. - - Det samme skete da Støberi-hallerne i Hillerød åbnede - Det alt for lille Bycenter i Helsingør hævede omsætningen i de andre forretninger med 30 - 40%
Lyngby har nogenlunde den samme omsætning i detailhandlen og er et godt sammenligningsgrundlag. - - Et bydelscenter på Svingelport grunden vil på en gang, trække HELE det tabte opland tilbage til Helsingør og meget mere fordi du nu kan lægge Hele familiens indkøb i Helsingør City, hvor en forbruger i dag kun lægger ca 15-20% af familiens indkøb i Helsingør City.
En detailhandels analyse for Lyngby Tårbæk 2010 viser at nærcentrene (Prøvestenen - Espergærde) også nyder godt af den synergieffekt et bydelscenter i City/Svingelport vil skabe.
Vil et bydelscenter på Svingelport grunden blokere for udviklingen nå banearealerne om 20-30 år frigives,? - Nej, et bydelscenter vil ikke være dyrere at opføre end det til den tid vil være nedslidt og udtjent og økonomisk forsvarligt at sætte en bulldozer på for at give plads til større vision. - Men den største sandsynlighed er nok at man vil bevare Cityhandlen/Shopping området samlet, og inkluderer Svingelport som en del heraf.
En win-win-situation for alle parter - - Kommunen skaffer masser af nye P-Pladser til City, - 400 nye arbejdspladser (250 direkte personale i bydelscentret og synergieffekten skaber 150 nye arbejdspladser i den eksisterende detailhandel) og kommunen inkasserer direkte skatter og erhvervsstraffeskatter fra dem der leverer arbejdspladserne, samt en række andre indtægter, og den samlede omsætning i Helsingørs detailhandel mere end fordobles, fra ca. 3,5 Mia. til 7-8 Mia.
Se
mit oprindelige forslag fra 2009 her
Følg
mig på facebook
Krydstogt industrien er i rivende udvikling, skibene bliver større og større
og mange af de traditionelle krydstogt destinationer kan ikke modtage de
stadig større skibe på grund af vanddybden, dette og den stigende
terrortrussel bevirker at rederierne søger nye destinationer i det
roligere Europa og Alaska. - - I dette senarie har Helsingør alle tiders
mulighed for at blive Skandinaviens foretrukne Krydstogt destination. - -
Helsingør skal etablere en krydstogtkaj længde minimum 400m dybde
minimum 18m. og med alle em og debargment faceliteter, slooup, bunkers
supply osv. derved opnår vi flere "Long Term" turister.
Efter stormen "Bodil" er der flere steder på Nordkysten behov for opfyldning for at sikre
kysten, og ved en beregning af anlægsudgifter til et
underjordisk P-hus i Helsingør, kan der måske spares en del transport og
deponeringsomkostninger hvis det overskydende sand/kridt fra udgravningen
kan deponeres som kystsikring. - Vi skal bygge ny krydstogt kaj, - her kan
fyld sand kridt også deponeres.
Udgravning af P-huset ligger meget tæt på det ny krydstogt anlæg, og man kan måske spare en del omkostninger ved at spule opgravningsjord og sand ud som fyldsand til krydstogtanlæget, ligesom anden opgravningsmateriale kan dumpes som opfyldning og kystsikring efter stormen Bodil

Promotion
Helsingør´s STØRSTE problem.?
Ja det er uomtvisteligt den dårlige økonomi med alt for ringe indtjening/indtægter, - men hvad er årsagen.??
Helsingør MANGLER KOORDINERING OG EN OVERORDNET PLAN FOR UDVIKLINGEN. - det er fint nok at Benedikte Kiær hurtigt og resolut sætter gang i etablering af 140 P-Pladser, og jeg ved også vores nye Borgmester viser handlekraft og barsler med flere tiltag, men ideerne skal koordineres og prioriteres. Borgerne og de sociale medier er sprængfyldte med indlysende gode ideer, men er der nogen der lytter,? - hvem skal den iderige borger eller iværksætter af nye tiltag i Helsingør henvende sig til,??
Årsagen til Helsingør´s dårlige økonomi er at byen har været helt uden udvikling i 25 år, og fremtræder kedelig - træt og
udmattet, er næsten usynlig, og er helt uden identitet på nettet hvor alle i dag søger viden og oplysninger om den næste, eller deres livs rejsedestination.
- Helsingør kan ikke tiltrække nye børnefamilier eller stærke
skatteborgere - virksomheder og arbejdspladser fordi byen ikke har fulgt med
udviklingen og er ikke længere attraktiv, men i forfald - - Boligmassen er
for dårlig (se Boliger
nedenfor) - - Kommunens indtægts
og skattegrundlag falder.
Helsingør skal udvikles med fokus på projekter der på sigt medvirker
positivt til Kommunens økonomi og skaber flere arbejdspladser - flere
skatteborgere - flere indtægter, derfor er
der behov for en "TOVHOLDER" og en udviklingsplan.
Vækst & Viden lever, læste jeg i dagbladet forleden,???
Hvis Helsingør skal drage fuld nytte af, og nyde maksimal afkast af de relativt store Kulturinvesteringer, skal der etableres en
"TOVHOLDER" der koordinerer aktiviteter og indsats Det er vigtigt at Helsingør i den hårde kamp mod handelscentrene omkring os, optræder homogent og som en enhed
I 2008 blev Vækst & Viden skabt, netop til denne opgave, men skandale på skandale og en helt forkert virksomhedsstruktur med in-kompetente politiske bestyrelsesposter som "gode gnaveben" , førte til total handlingslammelse og Vækst & viden fungerer i dag på ingen måde.
Vækst & Viden bør nedlægges og Helsingør skal oprette et "TURIST & HANDELSRÅD" med en stærk profil der med ung dynamik forstår at samle ALLE Helsingør´s handels og Turismeaktører i en fælles indsats, med ÉT formål, - at koordinere, organisere og promovere Helsingør GLOBALT, NATIONALT OG LOKALT som handels og turistattraktion med Kulturen i højsædet.
Helsingør fremstår i dag TOTAL fragmenteret og har, foruden Vækst & Viden, en række (alt for mange) ineffektive foreninger, råd og bestyrelser, hvor formanden, - ALLE SOM EN, - forlængst har overskredet sidste salgsdato, nogen har sprunget en hel generation over og glemte at gå på pension som 75 årig. - - - Det går altså IKKE! , - og ved ansættelse af en ny profil, skal vi IKKE lade os nøje med de kandidater tiden allerede er løbet fra.
Indtil en ny stærk Turistforening og en ny Cityforening ser sine dage,
skal det være "TURIST & HANDELSRÅDETS" opgave at indsamle idegrundlag fra ALLE aktører, koordine,
sortere og selvstændigt videreudvikle ide til projekt til vedtagelse i Byrådet.
På verdenskortet GLOBALT, (der ligger et KÆMPE marked i Asien - Rusland - Sydamerika og Indien som vi aldrig har tænkt på) skal Helsingør optræde professionelt og homogent som en enhed, - en turistdestination der er et MUST.
I Nordsjælland har vi tre af Europa´s flotteste renæssanceslotte, vi har fået en kæmpe "gave" af Slots og Ejendomsstyrelsen, renovering af Kronborg og kulturhavnen, nyt søfartsmuseum værdi ca. 1.7 Mia. - Helsingør har en del af det der skal til for at være en attraktiv Turistdestination og nævnes nu også som nr. 2 i Top 10 Exhibition Designs, som en "MUST see" destination på grund af Søfartsmuseet, tegnet af den danske stjernearkitek Bjarke ingels.
Men det er IKKE nok at New York Times skriver en artikel om Helsingør, Vi skal udvikle byen til VERDENS MEST FORETRUKNE turistdestination, og vi skal promovere det INTERNATIONALT, GLOBALT OG LOKALT!
Hvem skal gøre det,?? - - Det skal Helsingør´s nye "TURIST & HANDELSRÅD" tage ansvar for..
Se Helsingørs nye detailhandelsanalyse2013 her
Erhvervspolitikken
Helsingør har store problemer med et image som Danmarks mest erhvervsfjentlige Kommune, - det skal der rettes op på, og Kommunen skal være mere lydhør for Erhvervslivets anbefalinger. - Kommunernes Landsforening fik i 2010 udarbejdet en "Anbefaling" til styrkelse af Erhvervsindsatsen i
de enkelte kommuner, med anvisninger i hvordan det kan gøres. - der er siden sket strukturændringer, men anbefalingerne i rapporten er stadig gældende, og Helsingør Byråd bør læse denne
et par gange mere, eller ti. - - Læs
den her, og tag ved lære af disse anbefalinger.
Boliger
Hele manøvren går på, - at skaffe et større skattegrundlag/flere indtægter
Det ser ud til at Kommunen nu er bevidst om at der skal skaffes et større skattegrundlag ved tiltrækning af veluddannede børnefamilier med et solidt
skattepotentiale.
Boligpriserne er rimelige og kan vi lokke veluddannene børnefamilier til Helsingør ved gradvist nedsættelse af
grundskyldspromillen over en fire årig periode, således Helsingør, i børnefamiliens regnestykke, bliver attraktiv i forhold til andre kommuner, - så er vi nået langt.
Helsingør har gode skoler, gode institutioner, fritidsaktiviteter, skov, strand, vand og sol, Hyggelig by i udvikling(ser det ud til), og ikke mindst en handlekraftig Borgmester. - - - Helsingør har det hele
nu, - som et teater med en meget bred vifte af oplevelser på repertoiret, og jeg er sikker på vi kan "sælge biletterne", - - men vi har "låst" døren
til indgangen, eller vi har "GLEMT" at "låse døre op" for publikum ? - - der er stadig en ting som jeg ser ikke bliver prioriteret nok i kampen om nye veluddannede børnefamilier, og
det aller vigtigste. - - "døren er låst" - - - Helsingør har ingen anstændige og tidsvarende familieboliger at tilbyde den veluddannede børnefamilie med et solidt skattegrundlag.
- - Boligstandarden i Helsingør er for dårlig, med for mange små boliger
der ikke er egnet til familieboliger.
Jeg har i mine tidligere oplæg foreslået at kommunen udlægger et større areal til nye familieboliger, men vi støder
på problemer med Fingerplan 2013/landsplandirektivet idet Fingerplanen er en "hellig ko" i udvikling af regionen, og halvdelen af Helsingør fingeren ligger uhensigtsmæssigt ude i Øresund. - - det problem
kan og skal løses, og Kommunen skal over en firearig periode anvise velbeliggende byggejord til opførelse af ca. 1200 familieboliger (ca. 300 boliger årligt)
udover de der er anvist i kommuneplan 2013. - er det anviste område på kortet ikke muligt, kunne vi starte med hele den
tidligere trafikkoridor nord om Helsingør, som i dag er droppet. - - man kunne
også se på om det ville være rimeligt at flytte de store kolonihave områder ud i periferien
og frigive byggejord her.
Kommunen vil, med den demografiske sammensætning, ikke finde opbakning til
udlægning af byggejord hos borgerne, men det er en kendsgerning, "ingen
bolig, - ingen børnefamilier", - omvendt, - stod der 4 - 500 nybyggede
familieboliger klar til indflytning i Helsingør, ville de på sigt blive solgt,
og 4 - 500 børnefamilier ville tilflytte Helsingør, uanset
grundskyldspromillen. (vi ser "tricket" i vores nabokommuner vi konkurrerer imod)
Her en lille redigering, opdatering pr.
April 2015
Jeg har diskuteret ovenvævnte projekt med udlægning af et større område til byggejord i Nygård området med Johannes Hecht Nielsen adskillige gange, og vi bliver ikke enig om at det på sigt vil være muligt for Helsingør at udlægge byggejord
hvis ikke vi freder det hele til "Kongernes Nordsjælland" og f.eks. kalder
Nygård for "et kommunecenter" der ikke nyder samme restriktioner i forhold til Fingerplanen.
- samtidig siger J.H.N at han da gerne vil se de investorer jeg kender.?
Jeg har undersøgt markedet og muligheder, og må medgive JHN at investorerne
ikke står i kø når man nævner Helsingør. Jeg har også finlæst Kommuneplan
2013, som IKKE giver mulighed for projektering af familieboliger. - MEN, - Der
er mulighed for at skaffe byggejord, uagtet at det i iflg. Kommuneplanen(som
jeg også har diskuteret med J.H.N.) er
udelukket. OGSÅ muligheder indenfor de rammer i Landsplandirektivet og
Fingerplan2013 Helsingør er underlagt. - - Jeg har før været developer, har
udviklet mange projekter i samarbejde med andre kommuner og da jeg kiggede lidt
ned i Helsingør´s matrikulære områder fandt jeg foreløbig plads til 650
familieboliger i tre projekter inden for bygrænsen. - - ikke lige til, men det
kan lade sig gøre med lidt samarbejde med Kommunen.
Her er en smagsprøve på et mindre projekt som
jeg ved kan realiseres hvis kommunen ønsker det.
Turisme
HELÅRSTURISME=HELÅRSAKTIVITETER
NIRAS lavede i 2006 en rapport for Visit Danmark, det peger på Helsingør - Gribskov som potientiale til helårsturisme,
(godt nok forældet
nu) men det må Helsingør heller ikke glemme, og Helsingør skal være attraktiv HELE året
Julemarked og Skøjtebane på
Axeltorv
Et attraktivt Julemarked er noget der trækker Kunder til byen, her skal gøres en indsats. - desværre er Cityforeningen, som står for julemarkedet i dag, alt for svag til at løfte denne opgave. - - også her fokuserer Cityforeningen på at arrangementet i sig selv skal være overskudsgivende, og det bliver det aldrig.
Julemarkedet og dette arrangement er en opgave for Vækst & Viden, - et
nyt "TURIST & HANDELSRÅD" støttet af Kommunen ca.350.000 og så skal man have en langt større forretningsmæssig tankegang omkring projektet. - - Hvis selve julemarkedet give 400.000 i underskud, skal man tænke på at effekten har været 5 - 10 arbejdspladser i perioden, 3 - 4 Mio ekstra på bundlinjen i detailhandlen hvoraf der betales ca. 800.000 i skat til Kommunen.
Jeg hørte for nogle år siden, da vi havde det Tyske julemarked med skøjtebane og karruseller, - - at julemarkedet havde været en bragende fiasko med ca, 285.000 i underskud.? - sikke noget SLUDDER, Det var en bragende succes med ca. 800,000 ekstra i byens kasseapparater og 350.000 ekstra i virksomhedsskat til kommunen og 10-15 arbejdspladser i perioden.
(det er muligt Kommunen skal yde et tilskud ca. 300.000, men der komme
minimum ca. 350.000 tilbage i skatter til Kommunekassen, - alså positiv
effekt på Kommunens økonomi.)
Skøjtebane:
Helårsturisme betinger at Helsingør er attraktiv hele året, - vi har ingen lokkende skibakke med lift, men vi kan etablere en skøjtebane.
En skøjtebane koster ca, 2,5 Mio. + evt. jordarbejde, årlige driftsudgifter ca. 500.000
Underlaget til en Skøjtebane skal være helt plan, og Axeltorv er måske ikke den mest egnenede placering idet det nye torv ikke er helt plan, men i vinterhalvåret mangler der også aktiviteter omkring det nye kulturhus, og
Café pladsen foran er så vidt jeg ved helt plan og man kan her, med fordel udnytte overskudsvarme fra kompressorerne til opvarmning af Kulturhuset og derved spare udgifter til strøm, som i så fald vil falde til ca, 100 - 150.000 årligt.
en skøjtebane på von Scholtens ravelin kunne også være aktuel. -
Se en rapport fra Kalundborg, som meget godt kan overføres til Helsingør Får vi en P-kælder bag det gamle rådhus, kunne en skøjtebane også etableres her i vintermånederne,?
Vi investerer 104 Mio. i Kultur,? - Hvis vi tager 0,5% af Kulturbudgettet til drift af en skøjtebane, tror jeg vi vil få 100 gange mere kultur ud af den samme investering.
Du får IKKE meget traditionelt kultur ud af en investering på ½ Mio. - men en Skøjtebane vil fornøje 100 gange flere borgere i 100 gange flere timer ved samme investering, og så vil det styrke helårsturismen i Helsingør.
Wienerbal og andre aktiviteter på Kronborg Slot / Marienlyst Slot
Vi ser Wienerbal på Kronborg Slot er en kæmpe succes, den slags skal vi "Brande" Helsingør på, og videreudvikle med lignende events, - - Danmark har verdens dygtisgste kok, Rasmus Kofoed, - Verdens bedste restaurant noma, og i øvrigt masser af Michelin-kokke. - Danmark "Brander" sig på H. C. Andersen, som i øvrigt har haft sin skolegang i Helsingør. - - Selvfølgelig skal H. C. Andersen´s Historie fortælles i/på Hamlet´s Trail ruten, men såvel verdens bedste kok, som verdens bedst restaurant noma, er et kæmpe aktiv i promotion øjemed
og det, sammen med den nordiske madkultur. Helsingør kunne "brande"
sig på en sublim oplevelse på Kronborg, med verdens bedste kokke,? - -
En ekstravagant oplevelse på Hamlet´s Castle
Vi ser Wienerbal på Kronborg Slot er en kæmpe succes. - vi kunne videreudvikle denne succes, i første omgang, med en aften om Ugen/måneden, hvor vores allerdygtigste mesterkokke kreerer en udsøgt middag på Kronborg med ædle vine, levende lys og al den hygge og UHYGGE vi nu kan finde frem fra Kronborgs
gemmer, - et par anekdoter i Shakespeare forklædning under middagen, og afslutte med
Wienervals.?- - - en oplevelse du ellers ikke kan købe dig til - - - - Et sådan månedligt arrangement med stjernekokke mener jeg vil være økonomisk bæredygtigt i sig selv hvis lokaliteterne stilles til rådighed af Kronborg.
Marienlyst Slot
Når du rejser ud i verden, hvadenten det er grupperejser, krydstogt eller charter, er der ofte arrangeret en dag der slutter med lokal opvisning, eller en fortælling om destinationen, - - vi kunne sige meget positivt om Helsingør, og når vi nu "Brander" Helsingør på kultur, - Hamlet´s castle på shakespeare og Wienervals, kunne vi måske sige et par anekdoter i Shakespeare forklædning under middagen,
eller lidt om H. C. Andersen, som boede og havde sin skolegang i Helsingør, og afsluttet med Wienervals. - - Et sådan arrangement kunne udføres på Marienlyst Slot.
Et sådan arrangement vil ikke være økonomisk bæredygtigt, men man kunne forestille sig at Helsingør i Branding/promotion øjemed, på bestilling, solgte en samlet (evt. guidet) oplevelsespakke, eventuelt over et par dage, med de aktiviteter og oplevelser vi nu kan tilbyde, afsluttende med middag på
Marienlyst
Slot. - - Vi er i stand til at sammensætte en "oplevelsespakke" sommer og vinter, og det kunne styrke helårsturismen.
Lystfiskerture og Havfiskeri på Øresund
Helsingør har mange aktiviteter for helårsturister, en af dem er havfiskeri fra/med turbådene i Helsingør
havn. De Lystfiskerbåde vi har i Helsingør er et stort aktiv for byen, det bør Helsingør "Brande" mere.
Havfiskeri er en unik attraktion der i mange år har været overset.(specielt
Tyske turister er vilde med "Angel turen")
Fiskerbådene/turbådene tiltrækker Ca. 15.000 turister hvert år, og har sesson i perioden slut august til Medio Marts.
herudover har Nordsjælland en bred vifte af fiskemuligheder og Put and Take
fiskedamme. - - Lystfiskeri er en aktivitet for alle, ung og ældre børn og
kvinder - hele familien - hele året.
Flere sommer og feriehuse langs kysten - til helårsturisme
Helsingør nye "TURIST & HANDELSRÅD" skal aktivt koordinere sommer og ferihus udlejningen i Nordsjælland med mere vægt på helårsturisme, og promovere dette GLOBALT, NATIONALT OG LOKALT
Dette indslag er lagt på nettet den 31.01.2014 men er senere
tilrettet med henvisninger til senere detailhandelsanalyse og uddrag fra samme
senest opdateret den 19/03/14